NEUMANN JÁNOS SZÁMÍTÁSTECHNIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA

Kompetenciamérés 2008

A kívánt évre kattintva az adott időszak kompetenciamérésének eredményei, valamint szakmai elemzések olvashatóak.

2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012


Országos kompetenciamérés – iskolánk eredményei

Az először 2001 őszén megrendezett Országos kompetenciamérés 2008. májusában hatodik alkalommal mérte fel a közoktatásról szóló törvényben meghatározott tanulók 6., 8. 10. évfolyamos csoportjának teljes körén a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást. A felmérés azt vizsgálja, hogy a diákok által a közoktatásban addig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában.

A szövegértés területen a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól minden évben.

A matematikai eszköztudás területén pedig az alkalmazott feladatok valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és a megoldás kommunikálását kérik a tanulóktól a matematika különböző területeit érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége).

A felmérés tartalmi keretét a 3/2002 OM rendelet, valamint a közoktatás minőségbiztosításáról szóló rendelet tartalmazza.


A tantárgyi és kompetenciamérések eredményei, tapasztalatai a 2008-2009-es tanévben

Az előző tanévek programjához hasonlóan sztenderd folyamatként tantestületi módszertani értekezleten, az érintett munkaközösségek éves munkatervében szereplő feladatként foglalkoztunk a kompetencia fejlesztésének lehetőségeivel:

- kompetencialapú oktatás alapelemei
- tantervi lehetőségek a szövegértés, matematikai képességek fejlesztésére
- speciális feladatok beemelése a napi gyakorlatba
- tanári fejlesztések, jó gyakorlatok megbeszélése, átvevése

    Az idei tanévben a TÁMOP 3.1.4 „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben” pályázat anyagait készítve, a helyzetelemzést követően konkrét célkitűzéseket fogalmaztunk meg iskolánk számára. A végzős, ill. felsőbb évfolyamokon a kétszintű érettségi vizsga miatt már négy éve előtérbe kerülő feladattípusok, gyakorlatok mellett újabb, átfogó módszertani és óraszervezési eljárásokat célzunk meg, valamint már a tanév végén akkreditált pedagógus-továbbképzéseken vettek részt kollégáink a kompetencia alapú oktatás témakörében.

    A 2008-as kompetenciamérés eredményei ismételten igazolják a fenti törekvéseket:

    - az országos átlagot mindkét területen ismét felülteljesítették tanulóink
    - gimnáziumi szintű, ill. azon felüli eredményeink vannak
    - az előző évek képességszintjét tartják az eredmények

     

    szövegértés

    matematika

     

    Neumann

    szakközépisk. átlag

    gimn. átlag

    Neumann

    szakközépisk. átlag

    gimn. átlag

    2005

    580

    533

    ---

    533

    488

    ----

    2006

    531

    496

    565

    552

    493

    556

    2007

    553

    500

    570

    574

    495

    557

    2008

    548

    498

    551

    568

    484

    534

    A fővárosi tantárgyi mérés eredményeképp megállapítható, hogy a fővárosi összesített és szakközépiskolai átlagot minden vizsgált területen (anyanyelv, matematika, idegen nyelv, történelem) esetében meghaladó az eredményünk.

    Szakközépiskolák rangsora matematika
    1.
    Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola

    Szakközépiskolák rangsora szövegértés
    3. Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola

    Szakközépiskolák rangsora történelem
    2. Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola

    Szakközépiskolák rangsora angol nyelv
    4. Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola

    Feladatunk, hogy a matematikai készségeket tovább emeljük, további mérhető fejlődést mutassanak diákjaink a magas teljesítmény mellett is.

    Az iskolai összevetésben meg kívánjuk tartani az országos szinten kiemelkedő helyünket, amelyet mutatnak az alábbi számadatok:
    a hasonló intézmények közül matematikából 594 ért el tőlünk gyengébb eredményt, 13 hasonlót, 6 jobbat. Szövegértésből: 544 intézmény rosszabbat, 55 hasonlót, 15 jobbat.

    Eredmények Értékelés
    Matematika Matematika
    Szövegértés Szövegértés