2008 |
Országos kompetenciamérés – iskolánk eredményei Az először 2001 őszén megrendezett Országos kompetenciamérés 2008. májusában hatodik alkalommal mérte fel a közoktatásról szóló törvényben meghatározott tanulók 6., 8. 10. évfolyamos csoportjának teljes körén a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást. A felmérés azt vizsgálja, hogy a diákok által a közoktatásban addig elsajátított ismereteket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldásában. A szövegértés területen a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól minden évben. A matematikai eszköztudás területén pedig az alkalmazott feladatok valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és a megoldás kommunikálását kérik a tanulóktól a matematika különböző területeit érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége). A felmérés tartalmi keretét a 3/2002 OM rendelet, valamint a közoktatás minőségbiztosításáról szóló rendelet tartalmazza.
Az előző tanévek programjához hasonlóan sztenderd folyamatként tantestületi módszertani értekezleten, az érintett munkaközösségek éves munkatervében szereplő feladatként foglalkoztunk a kompetencia fejlesztésének lehetőségeivel: - kompetencialapú oktatás alapelemei Az idei tanévben a TÁMOP 3.1.4 „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben” pályázat anyagait készítve, a helyzetelemzést követően konkrét célkitűzéseket fogalmaztunk meg iskolánk számára. A végzős, ill. felsőbb évfolyamokon a kétszintű érettségi vizsga miatt már négy éve előtérbe kerülő feladattípusok, gyakorlatok mellett újabb, átfogó módszertani és óraszervezési eljárásokat célzunk meg, valamint már a tanév végén akkreditált pedagógus-továbbképzéseken vettek részt kollégáink a kompetencia alapú oktatás témakörében. A 2008-as kompetenciamérés eredményei ismételten igazolják a fenti törekvéseket: - az országos átlagot mindkét területen ismét felülteljesítették tanulóink
A fővárosi tantárgyi mérés eredményeképp megállapítható, hogy a fővárosi összesített és szakközépiskolai átlagot minden vizsgált területen (anyanyelv, matematika, idegen nyelv, történelem) esetében meghaladó az eredményünk. Szakközépiskolák rangsora matematika Szakközépiskolák rangsora szövegértés Szakközépiskolák rangsora történelem Szakközépiskolák rangsora angol nyelv Feladatunk, hogy a matematikai készségeket tovább emeljük, további mérhető fejlődést mutassanak diákjaink a magas teljesítmény mellett is.
Az iskolai összevetésben meg kívánjuk tartani az országos szinten kiemelkedő helyünket, amelyet mutatnak az alábbi számadatok:
a hasonló intézmények közül matematikából 594 ért el tőlünk gyengébb eredményt, 13 hasonlót, 6 jobbat. Szövegértésből: 544 intézmény rosszabbat, 55 hasonlót, 15 jobbat. |