Comenius – Mind the Gap
2011-2013
Multilaterális project (2011-2013), ami elősegíti, hogy egymás különbözőségeit megismerjük, hirdessük, így ezzel ezt a „szakadékot” áthidaljuk.
|
 |
Hat ország – Hat látogatás - Utazás egy életre Ha felülsz az országokon áthaladó "Comenius- vonatra"
Részletes információkért kattintson ide.
Ahány ember, annyi világ. Mindenki máshogy látja a valóságot. Különböző helyen cseperedünk fel, különböző világ vesz bennünket körbe, így más és más tapasztalatokra, nézőpontokra teszünk szert.
Minden kultúrának vannak értékei. Saját egyéniségünket tudjuk építeni kultúrákból. A szokások és szabályok eltérőségéből adódóan keletkezhetnek problémák a mindennapokban. Ha teljes tisztelettel fordulunk a másikhoz, és megértjük a „másságát”, akkor könnyen tanulhatunk tőle/róla és kultúrájáról, vallásáról.
Fő célunk, hogy a diákok előítéletektől mentesen tudjanak idegen országbeli vagy idegen kultúrájú emberek felé közeledni. A látogatásokra elkészítendő bemutatókkal, valamint a mindennapi élethez kapcsolódó témák megbeszélése során még jobban megismerik saját és társaik környezetét.
Szeretnénk, ha megértenék egymást a különbözőségek ellenére, hiszen mindegyikük ugyanahhoz a közösséghez tartozik: európaiak. Továbbá meg kell érteniük, hogy eltérőségükre tekintsenek előnyként, nem pedig hátrányként. Ez a project segít nekik felismerni - anélkül, hogy elhanyagolnák gyökereiket - azt, hogy ők egy európai közösség tagjai, amely közösség nem ismer országhatárokat.
Ha a „SZAKADÉK” a különbözőség vagy a félelem szimbóluma, akkor mindenkit hívunk, hogy leküzdjük azt, és szálljon fel a Comenius-vonatra, szélesítse ki látókörét, kössön igazi barátságot országa határain kívül is.
Összefoglaló az eddigi látogatásokról és programjaikró
|
Első látogatás: Franciaország (2011. október) |
Itthon:
Prezentációk elkészítése saját magunkról, környezetünkről Videó-készítés: Egy napom az iskolában
Franciaországban
Hétvégét mindenki a fogadó családdal tölti
|
 |
1. nap : Project nap
- Hivatalos köszöntő a Lycée Jean-Moulin iskolában
- Elkészített videók, prezentációk megtekintése, majd megbeszélése multinacionális csoportokban
- Európai divatbemutató: minden nemzet két-két tagja bemutatja országa jellemző viseleteit. Kvíz formájában a délelőtti események feldolgozása.
2. nap: Kultúra napja
- Kirándulás Quimperbe
- Idegenvezetés a francia diákok által: közös séta információáramlással
- Szabad program Quimperben
3. nap: Iskola
- Beszélgetés az eddigi élményekről egy amerikai idegen nyelvi asszisztenssel
- Tanári meeting
- A diákok a nap hátralevő részét a fogadó diákokkal töltik
4. nap: Kikapcsolódás Kirándulás Crozonba:
- Labirintus: csoportokban
- Kajakozás: Elméleti oktatás után irány a nyílt víz
- Piknik a parton
.
- Nemzetközi est
Az est, melyen megismerhetik egymást a szülők, tanárok, diákok. Az országok bemutatják videóikat a szülőknek, résztvevőknek. Diplomaosztó a résztvevő diákok, tanárok részére. Csemegéről a francia szülők gondoskodnak.
5. nap: Hazautazás, kivétel a török csapat
- A török diákok iskolába mennek a francia diákokkal együtt.
- Bevásárló-lista: török diákok elkészítik az előre megbeszélt árucikkekről az árlistát.

|
Második látogatás: Norvégia (2012. február)
Itthon:
|
Évszakokhoz köthető videók elkészítése
1. nap : Project nap
- Hivatalos köszöntő a norvég iskolában (HVS)
- Elkészített videók, prezentációk megtekintése, majd megbeszélése multinacionális csoportokban
|
 |
- Európai divatbemutató: minden nemzet két-két tagja bemutatja országa jellemző viseleteit. Kvíz formájában a délelőtti események feldolgozása. Berit Aunli olimpiai és világbajnok mesél a megfelelő síruházatról.
- Nemzetközi est
Az est, melyen megismerhetik egymást a szülők, tanárok, diákok. Az országok bemutatják videóikat a szülőknek, résztvevőknek. Csemegéről a norvég szülők gondoskodnak. |
2. nap: Kikapcsolódás
- Sí: síoktatás, síelés közösen
- Piknik a sípálya melett
- Tanár meeting
3. nap: Kultúra napja Kirándulás Trondheimba
|
 |
- ROCKHEIM norvég interaktív rock múzeum: idegenvezetés
- Szabadidő
- Ebéd: Pizzázás az Egon étteremben fantasztikus kilátással a város felett
Hétvége a családoknál
4. nap : Iskola Helyi cégek, szponzorok prezentációja: Munka és üzlet a norvég közösségben Diplomaosztó a résztvevő diákok, tanárok részére Testbeszéd
5. nap : Iskola Óralátogatás
6. nap : Francia diákok elkészítik a bevásárló-listát
Harmadik látogatás: Törökország (2012. április)
Itthon: Videó-készítés: Ételek, étkezés témakör
1. nap : Project nap
|
- Hivatalos köszöntő
- Elkészített videók, prezentációk megtekintése, majd megbeszélése multinacionális csoportokban
- Európai divatbemutató: minden nemzet két-két tagja bemutatja országa jellemző viseleteit. Kvíz formájában a délelőtti események feldolgozása.
|
 |
2. nap : Kultúra napja
- Kirándulás DENIZLI-PAMUKKALE-ba<6li>
- Pamukkale-i mészkőmedencék
- Piknik
- Gyógyfürdő
3. nap
- Óralátogatás
- Főzőverseny : mulikulturális csapatok
- Tanári kóstoló csapat
- Beszélgetés a helyi ételekről
- Bazárlátogatás
- Tanári meeting

Nemzetközi est
Az est, melyen megismerhetik egymást a szülők, tanárok, diákok. Az országok bemutatják videóikat a szülőknek, résztvevőknek. Diplomaosztó a résztvevő diákok, tanárok részére. Csemegéről a török szülők gondoskodnak.
4. nap : Kultúra napja – és kikapcsolódás napja Kirándulás KUŞADASIEPHESUS-hez
- Szűz Mária otthona
- Ősi város, Ephesus
- Piknik, strandolás
Hétvége a fogadó családoknál Bevásárló-lista: török diákok elkészítik az előre megbeszélt árucikkekről az árlistát.
Negyedik látogatás : Görögország (2012. október)
Otthon: Prezentációk elkészítése : Játékok, hobbi témakör
1. nap : Project nap
|
- Hivatalos köszöntő
- Elkészített videók, prezentációk megtekintése, majd megbeszélése multinacionális csoportokban
- Európai divatbemutató: minden nemzet két-két tagja bemutatja országa jellemző viseleteit. Kvíz formájában a délelőtti események feldolgozása.
|
 |
2. nap : Kultúra napja
- Kirándulás OLYMBOS faluba
- Templom
3. nap : Kikapcsolódás napja
- Kirándulás ARKASA múzeumhoz
- Strandolás
4.nap : Strand
- Játékok közös kipróbálása a tengerparton
- Ebéd a Vasses kolostorban
5.nap :Szörf
- Szörfoktatás és strandolás
Bolgár diákok elkészítik a bevásárló-listát.

Eredmények Videók (minden országnak)
- Én és környezetem.
- Egy napom az iskolában.
- Tevékenységek évszakonként
- Ételek, étkezés
- Túlélő csomagok
- Összefoglaló videók (Törökországról, Norvégiáról)
Egyéb
- Weboldal: Mind the gap (http://mind-the-gap.webnode.com)
- E-twinning blog
- Kérdőívek az egyes utazásokhoz (minőségbiztosítás)
- Virtuális receptgyűjtemény
Nehézségek Franciaországba nem egy napon érkeztek az országok; a tanár meetingen rögzítettük, hogy a következő alkalmakkor mindenki egy napon érkezzen.
Kezdetben nehezen vegyültek a diákok egymással, inkább saját barátjaikkal beszélgettek. Közös erőfeszítéseinknek köszönhetően sikerült megértetnünk velük, hogy a projekt pont arról szól, hogy ismerjék meg jobban a másikat, és cseréljenek eszmét az aktuális témákról.
A második utazás már sokkal zökkenőmentesebben sikerült. A negyedik utazás alkalmával sokan már ismerősként köszöntötték egymást, így az első naptól kezdve jó hangulat alakult ki.
Sajnos, az első úton a balszerencse is megtalálta a magyar csapatot. Két diák lekéste a repülőgépet, így hárman 2 nappal később jutottunk haza, de cserébe utaztunk a híres TGV vonattal.
|
|
Két mobilitás között a tanórán kívül -illetve amikor a feladat azt éppen úgy kívánta és a tanmenet lehetővé tette, leginkább a nyelvórákon- az adott mobilitás által meghatározott feladatok megoldása zajlott. Minden mobilitás egy-egy nagyobb témát ölel fel, ezzel kapcsolatban készítettek a tanulók filmeket. A filmek elkészítését megbeszéltük, majd a diákok nekiálltak a szükséges anyagok összegyűjtéséhez. A munka folyamán időről időre megbeszéléseket tartottunk, ahol az addigi tapasztalatokat beszéltük meg, igyekeztünk a felmerülő problémákra megoldást találni. Az addigi munka felmérése, a hibák, problémák megoldása után a következő megbeszélésig terjedő időszak feladatait kiosztottuk. Felvázoltuk, hogy miképp lehet a következő munkaszakasz feladatait megoldani, és megállapodtunk a következő munkamegbeszélés időpontjában. A diákok egyénileg készítették el a videókhoz szükséges snitteket, majd azokat közösen összeállítottuk, összedolgoztuk. A mobilitásokra készülés a megbeszéléseken kívül, és ha az órák anyaga lehetővé tette, a tanórákon is zajlott. Minden lehetőséget megragadtunk, hogy a projekt eredményeit hirdessük. Minden mobilitás után tájékoztattuk az iskolavezetőséget és a kollégákat, a szülőket, illetve az adott mobilitásban akkor éppen részt nem vevő diákokat is. Az eredményekről egy mindent átfogó tájékoztatást a legvégén gondoltunk szervezni, ahol be tudjuk mutatni az itthoniaknak is a projekt termékeket.
Következő utunk Bulgáriába fog vezetni, ahol a Fesztiválok, jeles események című témát fogjuk körbejárni. Időpontja: 2013. február. Az utolsó látogatás alkalmával mi leszünk a házigazdák. Téma: IKT-eszközök, SNI-tanulók. Szeretnék ezen alkalomkor egy a project eddigi sikeréhez mérten is felejthetetlen záró hetet szervezni, óralátogatásokkal, sétahajókázással, érzékenyítő nappal, sportolással, esetleges informatikai/kommunikációs cég látogatásával (pl. IBM, NOKIA, HP).
Budapest, 2012. december 6. Molnár István
|
|